Let's get better! Our culture and traditions.
Podsumowanie realizacji projektu międzynarodowego eTwinning
1. Wprowadzenie
W roku szkolnym 2023/2024 nasza szkoła uczestniczyła w międzynarodowym projekcie eTwinning, którego głównym celem było przełamanie barier językowych wśród uczniów, poznanie kultur innych narodowości oraz rozwijanie kompetencji społecznych i cyfrowych. Projekt miał na celu również rozwijanie kreatywności oraz pobudzanie ciekawości uczniów poprzez różnorodne zadania i aktywności.
2. Cele projektu
• Przełamanie bariery językowej: Uczniowie mieli okazję doskonalić umiejętności komunikacyjne w językach obcych poprzez codzienną komunikację z rówieśnikami z innych krajów.
• Poznanie kultur innych narodowości: Dzięki współpracy z uczniami z różnych państw, uczestnicy projektu mogli bliżej poznać ich tradycje, zwyczaje i sposób życia.
• Rozwijanie kompetencji społecznych i cyfrowych: Projekt promował umiejętności współpracy, komunikacji oraz korzystania z narzędzi cyfrowych w kontekście międzynarodowym.
• Rozwijanie kreatywności i pobudzanie ciekawości: Uczniowie brali udział w twórczych zadaniach, które wymagały od nich innowacyjnego myślenia i aktywnego poszukiwania wiedzy.
3. Działania podjęte w ramach projektu
• Wymiana korespondencji i materiałów: Uczniowie regularnie wymieniali się wiadomościami, filmami, zdjęciami oraz plakatami z rówieśnikami z innych krajów, co pozwoliło na bieżąco ćwiczyć umiejętności językowe i poznawać kulturę partnerów.
• Warsztaty tematyczne: Zorganizowano warsztaty dotyczące różnych aspektów kulturowych, takich jak tradycyjne święta, kuchnia, muzyka i sztuka, które uczniowie przygotowywali i prezentowali w międzynarodowych grupach.
• Zadania zespołowe: Uczniowie pracowali w międzynarodowych zespołach nad projektami, które wymagały współpracy, komunikacji i kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów.
• Tworzenie materiałów multimedialnych: Uczniowie przygotowywali filmy, prezentacje oraz plakaty, które były udostępniane na platformie Twinspace, służącej jako wspólna przestrzeń do wymiany materiałów i pomysłów.
4. Efekty projektu
• Rozwój kompetencji językowych: Uczniowie znacząco poprawili swoje umiejętności komunikacyjne w językach obcych, co przełożyło się na większą pewność siebie w używaniu tych języków w codziennych sytuacjach.
• Zwiększenie świadomości kulturowej: Uczniowie zdobyli szeroką wiedzę na temat kultur innych krajów, co wpłynęło na ich większą tolerancję i otwartość wobec różnorodności kulturowej.
• Wzrost umiejętności społecznych i cyfrowych: Praca w międzynarodowych grupach pozwoliła na rozwinięcie umiejętności współpracy, efektywnej komunikacji oraz korzystania z narzędzi cyfrowych.
• Kreatywność i innowacyjność: Uczniowie mieli możliwość rozwijania swojej kreatywności poprzez twórcze zadania, co pobudziło ich ciekawość i chęć do eksplorowania nowych tematów.
5. Produkty końcowe
• Stworzenie logo projektu: W ramach projektu uczniowie zaprojektowali logo, które będzie reprezentować ich wspólne działania i cele. Logo to zostało wybrane spośród kilku propozycji przygotowanych przez uczestników projektu.
• Wspólna prezentacja prac: Uczniowie przygotowali wspólną prezentację, w której zebrali filmy, plakaty oraz inne materiały stworzone podczas projektu. Prezentacja ta została umieszczona na platformie Twinspace, aby umożliwić wszystkim uczestnikom dostęp do wyników pracy.
• Zamieszczenie materiałów na Twinspace: Wszystkie stworzone materiały zostały udostępnione na platformie Twinspace, co pozwoliło na ich łatwą wymianę i dalsze wykorzystanie w przyszłych projektach.
Polski taniec narodowy - krakowiak w wykonaniu klasy IV. Uczniowie pod okiem p. Katarzyny Kletowskiej przygotowali układ choreograficzny do popularnej melodii krakowiaka. Nagranie powstało jako element międzynarodowej współpracy w ramach projektu eTwinning prowadzonego wspólnie z p. Magdaleną Jaśkowską. Uczniowie klasy IV nie tylko pięknie prezentowali się w strojach ludowych ale również z zaangażowaniem i wdziękiem przedstawili charakterystyczne figury tańca.
6. Wnioski i rekomendacje
• Znaczenie projektów międzynarodowych: Projekty takie jak eTwinning mają ogromne znaczenie dla rozwoju kompetencji uczniów, w szczególności umiejętności językowych, społecznych i cyfrowych.
• Konieczność dalszej współpracy: Współpraca międzynarodowa powinna być kontynuowana i rozwijana, aby uczniowie mieli możliwość dalszego rozwijania swoich umiejętności i poszerzania horyzontów.
• Zachęcanie do aktywnego uczestnictwa: Należy zachęcać uczniów do aktywnego uczestnictwa w projektach międzynarodowych, aby mogli oni korzystać z różnorodnych możliwości edukacyjnych i kulturalnych.
Projekt eTwinning zakończył się dużym sukcesem, przyczyniając się do wzrostu kompetencji uczniów i nauczycieli oraz wzbogacenia życia szkolnego o nowe, cenne doświadczenia.